Algemene Verkoopvoorwaarden België
Recentste update: 17/01/2025
De Site werd opgemaakt door de onderneming CIVAD, S.A.S met kapitaal van € 26.986.232, ingeschreven te RCS Lille Métropole onder nummer B.321 008 013 CCP Lille 5678S026.
BTW-nummer: FR 00 32 100 80 13
Maatschappelijke zetel: 22 rue de la Blanche Porte, 59200 TOURCOING.
Tel.: 03 20 28 20 28 (internationaal gesprek naar Frankrijk, kosten naargelang de telefoonmaatschappij).
Contact: voor al uw vragen over een artikel of service en voor al uw suggesties, informatie of reacties in verband met onze website kunt u gebruik maken van het contactformulier
Verantwoordelijke Uitgever: Franck DURIEZ
Hosting van de website www.blancheporte.be:
Salesforce EMEA Limited - Company No. 05094083, registered in England
Floor 26 Salesforce Tower, 110 Bishopsgate
EC2N 4AY London - UK
Voorwoord
Deze algemene verkoopvoorwaarden regelen de relaties tussen Blancheporte en iedere meerderjarige natuurlijke persoon die in staat is een bestelling te plaatsen en voor zijn persoonlijke behoeften handelt, "U".
De verkoop kan gesloten worden in het Nederlands of in het Frans, naar keuze van de Koper, voor levering in België.
Deze relaties hebben betrekking op de verkoop van producten die worden gecommercialiseerd via de website www.blancheporte.be en de papieren catalogussen die Blancheporte in België uitgeeft en verdeelt. Door een bestelling te plaatsen bij Blancheporte erkent u kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden.
U kunt deze algemene voorwaarden bewaren en/of afdrukken, maar u mag ze niet wijzigen. Blancheporte behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te passen. Bij wijziging gelden de voorwaarden die van kracht zijn op de datum waarop u uw bestelling heeft doorgegeven. De datum van de recentste update staat bovenaan deze algemene voorwaarden.
Wilt u oudere versies van de algemene verkoopvoorwaarden lezen? Klik hier.
Hoe kunt u bestellen?
U kunt op verschillende manieren een bestelling doorgeven:
- via de online boetiek, 7 dagen op 7: www.blancheporte.be
- telefonisch op nr. 070/21 11 10 van maandag tot vrijdag, van 8 uur tot 19 uur (tarief van uw telefoonmaatschappij, max € 0,30/min)
- per post met de bestelbon bij uw catalogus op het volgende adres: Blancheporte - PB 30100 - 7700 MOESKROEN
Om een bestelling door te geven via de website moet u zich eerst aanmelden met uw klantnummer of uw e-mailadres en uw wachtwoord.
U kunt uw bestelling online doorgeven:
- ofwel met de referenties van de aanbiedingen die u op de site ziet.
- ofwel met de referenties van de papieren catalogussen waarvan de geldigheidsdatum nog niet verstreken is.
Over het algemeen vindt u de informatie over de leveringstermijnen op de productfiche. Uitzonderlijk kan het gebeuren dat een van de artikelen die u bestelt na de validatie van uw bestelling niet meer beschikbaar blijkt. Blancheporte deelt u dat dan mede op de factuur in uw pakje. Indien u uw bestelling heeft betaald met uw bankkaart worden alleen de verzonden artikelen afgerekend.
De definitieve validatie van uw online bestelling gebeurt na de validatie van de betaling. Tijdens het surfen kunt u op elk gewenst moment de inhoud van uw bestelling nagaan en corrigeren door te klikken op “Mijn winkelmandje”, rechts bovenaan de pagina. Nadat u uw bestelling heeft doorgegeven stuurt Blancheporte u een e-mail ter bevestiging.
De bestelling wordt nageleefd, waarbij Blancheporte de mogelijkheid heeft ze te weigeren, met name indien vorige aankopen niet betaald werden of indien er te vaak artikelen geretourneerd worden of verloren gaan.
Prijzen
De prijzen zijn opgegeven in euro en zijn geldig in België. Recyclagebijdragen en de op de besteldatum toepasselijke BTW zijn in de prijs verrekend Blancheporte behoudt zich het recht voor zijn prijzen te wijzigen bij een stijging van de lasten, met name van de BTW-tarieven, of in geval van duidelijke type- en/of drukfouten.
Met behulp van een voorrechtcode kunt u profiteren van kortingaanbiedingen. Deze zijn onderling niet cumuleerbaar en ze zijn evenmin cumuleerbaar met andere kortingen. Ze gelden ook niet voor de artikelen waarbij u dit sterretje * ziet.
Sommige artikelen die per set worden verkocht, kunnen per stuk geleverd worden. In dat geval dient de aanvraag te worden gestuurd op een afzonderlijke bestelbon naar de Dienst Bestellingen Blancheporte - PB 30100 - 7700 MOESKROEN.
Sinds 1 juli 2001 wordt conform de milieuwetgeving bij de aankoop van elk nieuw elektrisch en/of elektronisch toestel een recyclagebijdrage (reeds inbegrepen in onze prijzen) geïnd voor rekening van de VZW Recupel, een officieel erkend organisme dat instaat voor de terugname en de recyclage van gebruikte elektronische toestellen in België.
Betaling
Bij de prijs van het artikel moeten de verwerkingskosten van de bestelling worden geteld. Deze bestaan uit een deelname in de verzendingskosten en/of, naargelang het geval, de retourkosten en een deelname in de betalingskosten (beheer en incasso, al naargelang).
Op blancheporte.be surft en shopt u in alle veiligheid. U kunt dit zien aan het adres, dat begint met https en een gesloten hangslotje bevat.
Om de betalingen veilig te laten verlopen maakt Blancheporte gebruik van de diensten van het gespecialiseerde en PCI-DSS gecertifieerde bedrijf Ogone. Alle uitgewisselde gegevens voor de verwerking van de betaling worden versleuteld dankzij het SSL-protocol. Daardoor kunnen derden ze niet detecteren, onderscheppen of gebruiken. Ze worden ook niet op onze informaticasystemen bewaard.
Op onze website worden geen bankgegevens opgeslagen. Uw bankgegevens worden direct opgeslagen op de beveiligde server van onze technische en financiële partner Ogone. De bankgegevens die u verstrekt, worden versleuteld op uw eigen computer en komen dus nooit herkenbaar op het internet terecht.
Bij betalingen met een bankkaart kan het gebruik van het 3Dsecure systeem noodzakelijk zijn. Dit dient om de kaarthouder te identificeren met als doel fraude te beperken.
De deelname in de betalingskosten
Naargelang de gekozen betalingswijze kan er een deelname in de betalingskosten (beheer en incasso) worden aangerekend.
Voor de validatie van uw bestelling is het noodzakelijk dat uw betaalmiddel is verstrekt door een bank die gevestigd is in België.
Bij de validatie van uw bestelling wordt u gevraagd een van de volgende betaalmiddelen te kiezen:
1. Een VISA-kaart of MasterCard:
Noteer het nummer van uw kaart en de vervaldatum op de bestelbon, evenals de 3 laatste cijfers van het nummer dat op de achterzijde van de kaart staat: de betaling gebeurt dan volgens de modaliteiten die u bent overeengekomen met uw bank.
2. Bancontact/Mister Cash:
Indien u over een Bancontact/Mister Cash kaart en de veiligheidstoepassing Webbanking beschikt die u van uw bank heeft gekregen, dan kunt u uw aankopen op onze website betalen door uw kaartnummer en de vervaldatum te vermelden.
3. Onder rembours BIJ DE LEVERING:
U betaalt IN CONTANTEN aan de bezorger. Als deelname in de kosten van de betaling wordt u een bedrag van € 4,49 aangerekend.
4. Overschrijving:
U kunt 14 kalenderdagen NA ONTVANGST van de artikelen met behulp van het BIJ HET PAKJE GEVOEGDE OVERSCHRIJVINGSFORMULIER het bedrag van € 3,99 betalen als deelname in de kosten van de betaling. Blancheporte kan deze wijze van betaling al dan niet voorstellen na onderzoek van de gegevens waarover wij beschikken (inhoud van de bestelling, eventuele nog niet betaalde facturen...). Bij weigering kan de bestelling betaald worden met een ander betaalmiddel.
U krijgt dan 14 dagen de tijd om de betaling uit te voeren. Bij niet-betaling op de vervaldag wordt een eerste gratis betalingsherinnering verstuurd.
Bij niet-betaling na deze 1e herinnering wordt een schadebeding toegepast: het onbetaalde bedrag wordt verhoogd met 10 euro bij de 2e herinnering en daarna telkens 5 euro extra per herinnering.
Bij onbetaalde facturen wordt het dossier overgemaakt aan het incassobureau "EOS".
5. Met Paypal:
Als de koper kiest om met PayPal te betalen, wordt hij automatisch met zijn PayPal-rekening verbonden. Zodra de betaling met PayPal is gevalideerd, kan de koper zijn bestelling afronden.
Blancheporte behoudt zich het recht voor elke bestelling of levering te weigeren in geval van:
- een voorafgaand geschil met de Koper
- de gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een eerdere bestelling door de Koper
- de weigering van een betaling met bankkaart door de bankinstellingen
- het gebruik van een bankkaart die niet is afgegeven door een Belgische financiële instelling
- het te vaak retourneren of verloren gaan van artikelen
Levering
De deelname in de verzendkosten
De artikelen worden alleen geleverd in België. De beschikbare artikelen worden zo spoedig mogelijk en uiterlijk 30 dagen na de datum van uw bestelling verzonden.
Naast de prijs van de artikelen wordt ook een vaste deelname van € 6,49 in de kosten voor de verwerking en de levering van uw bestelling aangerekend. Dit bedrag kan in de loop van het seizoen evolueren.
U kunt naar keuze vragen om levering:
- in een Afhaalpunt, binnen 14 dagen. Zodra uw pakje is aangekomen ontvangt u een mail of sms. U haalt uw pakje op wanneer u dat het beste uitkomt, maar wel binnen 8 werkdagen na de levering (5 dagen voor de Lockers). Neem uw identiteitsbewijs mee wanneer u uw pakje gaat afhalen in het Afhaalpunt®. Zoek uw Afhaalpunt®.
- bij u thuis binnen 14 dagen. Levering bij u thuis of op een tijdelijk adres van uw keuze.
Indien een bestelling niet kan worden uitgevoerd binnen een termijn van maximaal 30 dagen, te tellen vanaf de dag die volgt op de dag van de validatie van uw bestelling, heeft u het recht van de aankoop af te zien. Voor bestellingen waarvan een samenvatting naar de Koper is gestuurd met de vermelding “beschikbaar over x weken”, wordt de maximale leveringstermijn verlengd met het aantal weken in kwestie.
Retourneren – Ruilen – Terugbetaling
Retourneren/Ruilen
Wij hechten het allergrootste belang aan de kwaliteit van onze producten die wij aanbieden. Bent u toch niet helemaal tevreden over een artikel, stuur het dan terug. Wij ruilen het of betalen het terug, u beslist!
U heeft 14 dagen de tijd om één of meerdere artikelen te ruilen of te laten terugbetalen. Breng hiervoor uw artikel(en) naar het Afhaalpunt®, dat is gratis!
U kunt uw artikel(en) ook terugsturen via de Post (op uw kosten) naar het volgende adres: Blancheporte Dienst Retourzendingen 6099 CHARLEROI.
Wilt u een artikel retourneren? Vul dan de ruil- en/of retourbon in die u bij uw artikel(en) heeft ontvangen en vermeld de reden. Retourneer het artikel intact en in de oorspronkelijke verpakking, en voeg de bon erbij. Sets moeten in hun geheel worden geretourneerd.
Retourneert u via een Afhaalpunt®, dan moet u absoluut het retouretiket gebruiken. Dit is bij uw pakje gevoegd. U kunt het ook afdrukken via onze website blancheporte.be, rubriek Bestelling Volgen in uw account, of het telefonisch aanvragen op nummer 069/48.01.47 (lokaal tarief). Kleef het retouretiket op uw pakje en verwijder alle andere transportetiketten. Breng uw pakje daarna terug naar een Afhaalpunt®. Zoek uw Afhaalpunt®.
U wordt geacht de (het) artikel(en) met de grootste zorg te behandelen en te inspecteren, net zoals u dat in de winkel zou doen. U bent dan ook verantwoordelijk voor schade aan de (het) artikel(en) die het gevolg is van een andere behandeling dan die nodig is om de aard, de kenmerken of de goede werking ervan vast te stellen.
Bij ruiling: voor zover het artikel beschikbaar is ontvangt u uw pakje binnen 14 dagen, te rekenen vanaf het moment waarop wij het artikel ontvangen dat u wit ruilen.
De volgende artikelen kunnen niet geretourneerd worden:
- artikelen die volgens uw specificaties vervaardigd of gepersonaliseerd zijn;
- artikelen die snel kunnen verouderen of bederven;
- verzegelde artikelen die niet kunnen worden teruggestuurd vanwege de hygiënische en gezondheidsnormen en waarvan de verzegeling na de levering door u werd verbroken;
Terugbetaling
De terugbetaling zal worden uitgevoerd zonder overdreven vertraging en uiterlijk 14 dagen nadat wij bericht ontvangen over uw beslissing uw bestelling te retourneren of herroepen.
Voor de terugbetaling zullen wij hetzelfde betaalmiddel gebruiken als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk een andere voorkeur aangeeft.
Indien er een bedrag aan ons verschuldigd is, zal dit worden terugbetaald met aftrek van elk bedrag dat u ons op dat moment nog schuldig bent.
Noteer bij een retourzending uw bankrekeningnummer op de keerzijde van het leveringsborderel.
Wij kunnen wachten met de terugbetaling tot wij het artikel of de artikelen hebben ontvangen of tot u ons het bewijs levert van de terugzending ervan, waarbij de eerste datum van terugzending in acht zal worden genomen.
Indien u artikelen retourneert vanwege gebreken, zullen de frankeerkosten voor de retourzending worden terugbetaald.
Wanneer u uw volledige bestelling terugstuurt, zullen wij u alle ontvangen betalingen terugbetalen, inclusief de kosten voor verwerking en levering. Wanneer u uw volledige bestelling terugstuurt zonder voorafgaande kennisgeving van herroeping, wordt een bedrag van € 6,49 aangerekend voor deelname in de kosten van de retourbehandeling.
Wanneer u een deel van uw bestelling terugstuurt, zullen wij u de retourartikelen terugbetalen, maar blijven de kosten voor levering en betaling verschuldigd.
Retourneren is gratis via Mondial Relay. Retourneert u via de post, dan zijn de kosten voor uw rekening.
In geval van abnormale of overmatige retourzendingen behoudt Blancheporte zich het recht voor om een volgende bestelling te weigeren.
Herroeping
U heeft het recht om uw bestelling zonder opgaaf van reden te herroepen binnen 14 dagen na de levering van het laatste artikel van uw bestelling. Om uw recht op herroeping te doen gelden, kunt u het onderstaande herroepingsformulier hier downloaden, maar dat is niet verplicht. U moet ons uw beslissing tot herroeping meedelen per het contactformulier, of per aangetekende brief met ontvangstbevestiging aan Blancheporte - PB 30100 - 7700 MOESKROEN.
Garanties:
U geniet de wettelijke garantie voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van uw artikel en dat zich voordoet binnen een termijn van 2 jaar vanaf de datum van levering.
U kan vragen om de herstelling of vervanging van uw artikel of, als geen van beide mogelijk is, om een gepaste vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst. U moet daarvoor Blancheporte schriftelijk op de hoogte brengen binnen een termijn van 2 maanden vanaf de dag waarop u het gebrek hebt vastgesteld.
Klachten:
Klachten, aanspraken op garantie, beslissingen tot herroeping of vragen over de opvolging van de uitvoering van de bestelling, moeten gericht worden aan de klantendienst van Blancheporte: Klantendienst Blancheporte - PB 30100 - 7700 - Moeskroen of telefonisch op nr. 069/48.01.47, of per het contactformulier.
Wanneer er geen minnelijke schikking wordt bereikt, kan u contact opnemen met de consumentenombudsdienst van de federale overheid. Deze dienst is bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke beslechting van consumentengeschillen te ontvangen. De consumentenombudsdienst kan worden gecontacteerd via deze link: https://consumentenombudsdienst.be/nl
Bij grensoverschrijdende geschillen kan u eveneens het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechting gebruiken via deze link: http://ec.europa.eu/odr.
Verantwoordelijkheid:
Blancheporte is verantwoordelijk voor de correcte naleving van de verplichtingen die voortvloeien uit het op afstand afgesloten contract, ongeacht of dit gebeurt door Blancheporte zelf of door andere dienstverleners en ongeacht haar recht van beroep jegens hen.
Niettemin is Blancheporte slechts aansprakelijk indien de verplichtingen niet worden nageleefd wegens onvoorziene en onoverkomelijke omstandigheden bij een derde van het contract, of wegens een slechte of niet-naleving van het contract, te wijten aan de gebruiker, of door overmacht zoals gedefinieerd door de jurisprudentie.
In het kader van het internet erkent de gebruiker dat er onderbrekingen kunnen zijn die niet kunnen worden toegeschreven aan Blancheporte.
Blancheporte doet er alles aan om de continuïteit te garanderen, maar dit geldt slechts als een inspannings- en niet als een resultaatsverplichting.
Intellectuele eigendom:
Alle elementen waaruit de website www.blancheporte.be is samengesteld, hetzij visuele, hetzij geluidselementen, zijn beschermd door het auteursrecht, het merkenrecht en het octrooirecht. Deze elementen zijn het eigendom van Blancheporte.
Alle gebruik, reproductie, weergave, geheel of gedeeltelijk, van elementen van de website of de catalogussen, en van welke aard ook, is streng verboden, behalve bij uitdrukkelijke toestemming van Blancheporte.
Elke link naar de site zal op eenvoudige aanvraag van Blancheporte moeten worden verwijderd.
Persoonsgegevens:
Wanneer u aankopen doet bij Blancheporte en aangeeft onze catalogussen te willen ontvangen of zich inschrijft op onze nieuwsbrief, verzamelen wij informatie aan de hand waarvan wij u onmiddellijk rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen herkennen, bijvoorbeeld uw naam, telefoonnummer of locatiegegevens. Dit zijn uw persoonsgegevens.
In deze rubriek vindt u informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens en over de middelen die wij gebruiken om ze te beveiligen.
1) Waarom verzamelt Blancheporte uw gegevens?
Blancheporte is verantwoordelijk voor de verwerking en heeft uw persoonsgegevens nodig om ze automatisch te kunnen verwerken voor diverse aspecten met betrekking tot uw bestelling:
- registratie, opvolging en levering van uw bestelling
- registratie en beveiliging van uw betaling, incasso van onbetaalde facturen
- gepersonaliseerde, telefonische toegang tot de klantendienst
Blancheporte verwerkt uw gegevens om zo de artikelen te kunnen leveren die u heeft besteld.
Op het moment waarop u uw bestelling plaatst, kunnen wij controleren of laten controleren door onze partner Ogone of de verstrekte informatie en de gebruikte betaalmiddelen correct zijn.
Deze geautomatiseerde verwerking van uw persoonsgegevens heeft tot doel een analyseniveau van een transactie te bepalen en fraude te bestrijden. Indien een bestelling niet alle garanties biedt of lijkt te bieden om een conforme en beveiligde betaling te verzekeren, kunnen wij u vragen, om de bestelling af te ronden, ons documenten te leveren als bewijs van uw identiteit, het factuuradres of het adres van levering, en het gebruikte betaalmiddel.
Bij gebrek aan of weigering van de gevraagde documenten kunnen wij de betreffende bestelling weigeren. Hetzelfde geldt indien er nog onbetaalde facturen uitstaan. Deze bepalingen hebben tot doel u te beschermen bij verlies of diefstal.
De informatie en persoonsgegevens die u doorgeeft, worden ook ingezet voor prospectie, commercieel beheer en marketing:
- catalogussen en commerciële aanbiedingen (tenzij u dat geweigerd heeft), via e-mail, sms, post en commerciële aanbiedingen online;
- statistieken en cijfers over hoe vaak u onze website bezoekt;
- tools om informatie te delen op de sociale media, mee te doen aan spellen en wedstrijden
- normalisering, aanvulling en deduplicatie van onze databanken
- doorgeven van uw contactgegevens aan onze commerciële partners (tenzij u dat geweigerd heeft).
Deze gegevens worden verwerkt in het kader van ons legitieme streven onze activiteiten te ontwikkelen en u de best mogelijke service te bieden. Wanneer de wet het vereist, vragen wij u eerst om toestemming, bijvoorbeeld voordat wij u de commerciële prospectie langs elektronische weg toezenden. Wij verwerken uw gegevens dan op basis van deze toestemming. U kunt uw toestemming op elk gewenst moment en zonder kosten intrekken. Dit heeft geen invloed op uw reeds verwerkte persoonsgegevens.
Op de invulformulieren staat met een * aangegeven welke gegevens onontbeerlijk zijn. Zonder deze gegevens kunnen wij uw bestelling of uw vraag niet behandelen.
2) Aan wie geeft Blancheporte uw gegevens door?
De verzamelde gegevens kunnen worden doorgegeven aan bevoegde personen bij Blancheporte, aan onze dienstverleners en onderaannemers, die voor rekening en volgens de instructies van Blancheporte instaan voor: beheer van telefoonoproepen, invoeren van uw bestelling, uitvoering, opvolging en verzending van de pakjes, beveiliging van uw betaling, verzending en verdeling van de post.
Ze worden eveneens doorgegeven aan de partners van Blancheporte die ze voor eigen rekening kunnen verwerken - banken, kredietinstellingen of commerciële partners (in het bijzonder marketing- en reclamebureaus) - en aan de sociale media door middel van instrumenten om informatie te delen.
3) Hoe waakt Blancheporte over de bescherming van uw gegevens?
Blancheporte neemt de passende technische en organisatorische maatregelen om de veiligheid en de vertrouwelijkheid van uw gegevens en informatie te verzekeren.
Wij hebben veiligheidsprocedures geïmplementeerd voor zowel het interne beheer van onze bestanden en de bescherming van ons informaticasysteem en onze elektronische communicatiediensten, als voor de modaliteiten van de verzending naar de dienstverleners en partners.
Wij beschermen uw persoonsgegevens tijdens de overdracht door middel van SSL-software (Secure Sockets Layer Software), die de informatie die u verstrekt versleutelt voordat ze wordt verzonden.
Wij zien er eveneens op toe dat onze dienstverleners en onze commerciële partners zich ertoe verbinden uw gegevens te beschermen
NB: het is belangrijk dat u zich beschermt tegen ongeoorloofde toegang tot uw wachtwoord en uw computer. Indien u een computer met iemand anders deelt, moet u na elk gebruik uitloggen.
4) Hoelang bewaart Blancheporte uw gegevens?
Wij bewaren uw persoonsgegevens tot 10 jaar na uw laatste bestelling om aan de wettelijke vereisten te voldoen, maar ook om de diensten en de informatie die wij u aanbieden te verbeteren en te personaliseren, tenzij u dat heeft geweigerd.
Als u nooit een bestelling heeft geplaatst, worden de gegevens die wij over u hebben (naar aanleiding van een catalogusaanvraag, een inschrijving op onze nieuwsbrief...) niet langer dan 3 jaar bewaard.
5) Welke mogelijkheden en rechten heeft u en hoe kunt u ze uitoefenen?
Naargelang uw keuzes kunt u commerciële aanbiedingen van Blancheporte of voorstellen van andere ondernemingen, organismen of commerciële partners ontvangen.
Wilt u dit niet, laat ons dat dan weten per post, telefonisch of door de daartoe voorziene vakjes aan te vinken op uw accountpagina op blancheporte.be of op de papieren bestelbonnen, of per e-mail via de rubriek “Hulp & Contact”.
Om uw aanvraag gemakkelijker te verwerken, kan de consulent aan de telefoon uw persoonlijke dossier inkijken aan de hand van het telefoonnummer dat u ons hebt doorgegeven. Dit nummer verschijnt tijdelijk op zijn telefoontoestel. Daarnaast kunnen sommige telefoongesprekken worden opgenomen om de kwaliteit van onze diensten te optimaliseren. Als u dit niet wil, kan u dit aangeven aan het begin van het gesprek.
Overeenkomstig de geldende reglementering heeft u het recht:
- te weten over welke van uw persoonlijke gegevens wij beschikken (recht van inzage);
- onjuiste persoonsgegevens aan te passen of te laten aanpassen;
- gegevens te laten schrappen die niet meer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor zij aanvankelijk werden verzameld;
- uw toestemming voor het gebruik van uw gegevens te herroepen en rechtmatig bezwaar aan te tekenen tegen de verwerking ervan;
- bezwaar aan te tekenen tegen het gebruik van uw gegevens voor commerciële prospectie;
- de overdraagbaarheid te vragen van de gegevens die u ons heeft verstrekt.
Het recht op schrapping leidt niet tot de intrekking van facturen en informatie gerelateerd aan uw bestellingen, waarvoor een wettelijke bewaarplicht geldt.
Wilt u gebruik maken van deze rechten, neem dan contact op met BLANCHEPORTE: schriftelijk naar PB 30100 – 7700 MOESKROEN, telefonisch op nummer 069/48.01.47 of per e-mail naar dpo@blancheporte.fr. Wij zullen u zo snel mogelijk antwoorden.
Ten aanzien van het recht op inzage en bij twijfel over de identiteit van de aanvrager, verzoeken wij u een document voor te leggen dat uw identiteit bewijst.
Indien u na contact te hebben opgenomen van mening bent dat uw “Informatica en privacy” rechten niet zijn gerespecteerd, dan kunt u ons benaderen via de website https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger
Cookies:
1- Wat is een cookie?
Een cookie, tag of tracer is een bestand dat op uw toestel (computer, mobiele telefoon of tablet) wordt geplaatst wanneer u een webpagina bezoekt of reclame bekijkt. Het doel van dit bestand is om informatie over uw surfgedrag te verzamelen en om u aanbiedingen en services te bezorgen die zijn aangepast aan uw interessevelden.
Er zijn verschillende soorten cookies:
- first party cookies, die door Blancheporte worden geplaatst om de werking van de website en een optimale surfervaring te garanderen;
- third party cookies, die worden geplaatst door externe partnerbedrijven om uw interessevelden te bepalen en u gepersonaliseerde aanbiedingen te bezorgen. Deze third party cookies worden rechtstreeks beheerd door hun verzenders, die ook de regelgeving omtrent gegevensbescherming moeten naleven.
Via de banner die verschijnt wanneer u de website blancheporte.be voor het eerst opent, kan u meer te weten komen over het doel van de verschillende cookies en instemmen met hun gebruik of ze weigeren. Uw keuzes worden 6 maanden bewaard, zijn niet definitief en kunnen op elk moment worden gewijzigd: Beheer van cookies.
Wanneer u uw toestel deelt met andere personen, kunnen we u niet garanderen dat de diensten en reclameboodschappen op uw toestel in overeenstemming zijn met uw eigen gebruik van het toestel en niet met dat van een andere gebruiker van het toestel. Het gedeelde gebruik van uw toestel met andere personen en de configuratie van uw browser op het vlak van cookies is een vrije keuze en uw eigen verantwoordelijkheid.
2- Waarom worden cookies gebruikt?
Cookies worden gebruikt om bestanden op te slaan en/of te lezen, om zo informatie te verzamelen over uw interactie met de website en vooral uw surfgedrag: uw IP-adres, bezochte pagina’s, merken die u interesseren, uitgevoerde bestellingen enz. Afhankelijk van uw goedkeuring en/of de gekozen instellingen, kunnen verschillende cookies worden geplaatst door Blancheporte of externe partners:
- > Strikt noodzakelijke cookies: deze cookies zijn onmisbaar voor de correcte weergave en goede werking van onze website blancheporte.be. Ze stellen ons bijvoorbeeld in staat om gegevens van klantenaccounts op te slaan, bestellingen te registreren en de beveiliging van de accounts te garanderen. Zonder deze cookies zou de site niet correct worden weergegeven en/of werken. Deze cookies worden automatisch geplaatst en zijn niet onderworpen aan enige vorm van voorafgaande toestemming. Het is niet mogelijk om deze cookies te beheren of te weigeren.
- > Statistische cookies: we kunnen applicaties toevoegen om doelgroepen en bezoeken aan onze website te analyseren en te meten, statistieken op te stellen en controles uit te voeren, vooral om onze diensten te optimaliseren en/of onze klantenkennis te verbeteren. Deze cookies hebben een maximale levensduur van dertien maanden.
- > Personalisatiecookies: we kunnen cookies plaatsen om u producten of diensten aan te bevelen die u misschien leuk vindt. Er kunnen cookies worden opgeslagen door onze partners. Klik hieronder om hun privacybeleid te raadplegen:
Voor Google, https://business.safety.google/privacy/
Voor Bing, https://www.microsoft.com/nl-nl/privacy - > Targeting cookies: we kunnen applicaties toevoegen, onder meer van partnerbedrijven, om gerichte reclame en inhoud te laten zien op basis van uw interessevelden en de producten die u leuk vindt. Klik hieronder om het privacybeleid van onze partners te raadplegen:
https://www.rtbhouse.com/privacy-center
Sociale media cookies: we kunnen op onze website applicaties van derden plaatsen waarmee u inhoud van onze website kan delen met anderen of hen op de hoogte kan brengen van uw bezoek aan de website of uw mening over de inhoud. Het gaat dan vooral over de knoppen "Delen" en "Vind ik leuk" van sociale netwerken zoals Facebook, X, Pinterest, Instagram, enz.
Het sociale netwerk dat zo'n applicatieknop gebruikt, kan u met die knop identificeren, zelfs als u deze niet hebt gebruikt tijdens uw bezoek aan onze website.
Met zo’n applicatieknop kan het betreffende sociale netwerk uw surfgedrag op onze website namelijk volgen wanneer uw account bij dat sociale netwerk actief was op uw toestel (open sessie) tijdens uw bezoek aan onze website.
De manier waarop sociale netwerken informatie verzamelen over uw surfgedrag op onze website en deze koppelen aan de persoonsgegevens waarover ze beschikken, valt uitsluitend onder hun verantwoordelijkheid.
We raden u aan om het privacybeleid van die sociale netwerken te raadplegen om te weten waarvoor de browsegegevens, die ze via die applicatieknoppen kunnen verzamelen, zullen worden gebruikt (onder meer op het vlak van reclame). Aan de hand van dat privacybeleid kan u uw accountinstellingen bij elk van die sociale netwerken bepalen.
Klik op de naam van het sociale netwerk van uw keuze om meer te weten te komen over het privacybeleid van de bovengenoemde sociale netwerken:
3- Uw voorkeuren omtrent cookies.
Cookies aanvaarden: of een cookie op een toestel wordt opgeslagen, is voornamelijk afhankelijk van de wil van de gebruiker van het toestel. Hij kan zijn voorkeuren op elk moment uitdrukken en wijzigen via de keuzes die zijn browser hem biedt en/of via de tool die Blancheporte tot zijn beschikking stelt. Als u in uw browser hebt ingestemd met het opslaan van cookies op uw toestel, kunnen de cookies die worden opgenomen in de pagina’s en inhoud die u hebt bekeken tijdelijk worden opgeslagen in een speciale ruimte op uw toestel. Ze zijn dan enkel leesbaar voor hun verzender.
Cookies weigeren: als u weigert dat onze cookies worden opgeslagen op uw toestel, of als u de cookies verwijdert die we hebben opgeslagen, kan u niet langer gebruik maken van een aantal functies die noodzakelijk zijn om bepaalde delen van onze website te bekijken. Dit zou het geval zijn wanneer u zou proberen om toegang te krijgen tot onze inhoud of services die identificatie vereisen. Dit zou ook het geval zijn wanneer wij, met het oog op technische compatibiliteit, niet in staat zouden zijn om het type browser of de taal- en weergave-instellingen te herkennen, of het land waar uw toestel verbonden lijkt te zijn met het internet.
In dat geval wijzen wij alle verantwoordelijkheid af voor de gevolgen van een slechte werking van onze services doordat we geen cookies kunnen opslaan of raadplegen die nodig zijn voor hun werking en die u zou hebben geweigerd of verwijderd.
4- Hoe uw voorkeuren omtrent cookies uitdrukken?
U beschikt over meerdere mogelijkheden om cookies te beheren. Alle instellingen die u kan kiezen, kunnen uw surfervaring wijzigen, net als uw voorwaarden voor de toegang tot bepaalde diensten waarvoor het gebruik van cookies noodzakelijk is. U hebt op elk moment de keuze om uw wensen omtrent cookies uit te drukken en te wijzigen op de hieronder beschreven manieren.
4.1 - Uw voorkeuren uitdrukken via de tool die Blancheporte tot uw beschikking stelt om het plaatsen van cookies bij aanmelding op blancheporte.be in te stellen.
Om ze te wijzigen: Beheer van cookies.
4.2 - Uw voorkeuren rechtstreeks via uw browser uitdrukken:
U kan uw browser zo instellen dat cookies worden opgeslagen op uw toestel of, integendeel, worden geweigerd, hetzij systematisch, hetzij in functie van hun verzender. U kan uw browser ook zo instellen dat u iedere keer gevraagd wordt om cookies te weigeren of te aanvaarden vóór ze op uw toestel kunnen worden opgeslagen.
De configuratie voor het beheer van cookies en uw voorkeuren is voor elke browser anders. Deze configuratie staat beschreven in het Help-menu van uw browser, zodat u op elk moment uw voorkeuren op het vlak van cookies kan beheren.
Om cookies uit te schakelen:
- via Internet Explorer: open het menu “Extra”, selecteer “Internetopties”, klik op het tabblad “Beveiliging” en stel daarna het gewenste niveau in.
- via Mozilla Firefox: open het menu “Extra”, selecteer “Opties”, klik op het tabblad “Privacy” en vink de optie “Cookies aanvaarden” uit.
- via Chrome: open het menu “Extra”, selecteer “Opties”, klik op het tabblad “Geavanceerde opties”, klik vervolgens op de knop “Instellingen voor inhoud”, klik op het tabblad “Cookies” en vink “Alle cookies van derden zonder uitzondering blokkeren” aan (U kan beide vensters sluiten door te klikken op het kruisje of op “Sluiten”).
- via Safari: open het menu “Extra”, selecteer “Voorkeuren”, klik op het tabblad “Beveiliging” en vink “Nooit” aan als antwoord op “Cookies aanvaarden”. Sluit daarna het venster.
- Voor andere toestellen (smartphones, tablets of verbonden apparaten): raadpleeg het Help-menu van uw browser.
4.3 - De lijst van cookies van derden raadplegen.
4.4 - Uw voorkeuren online uitdrukken bij interprofessionele platformen.
U kan naar de website Youronlinechoices gaan, die wordt aangeboden door professionals uit de sector van de digitale reclame die samen de Europese vereniging EDAA (European Digital Advertising Alliance) vormen.
Zo komt u te weten welke bedrijven zich hebben ingeschreven bij dit platform en welke bedrijven u de mogelijkheid bieden om cookies te weigeren of te aanvaarden die worden gebruikt om de weergave van reclame op uw toestel aan te passen aan uw browsegegevens:
https://www.youronlinechoices.com/be-nl/uw-advertentie-voorkeuren.
Toepasselijke wetgeving en bevoegde rechtspraak
Deze algemene verkoopvoorwaarden en de contractuele betrekkingen tussen Blancheporte en de Koper worden geregeld door het Belgisch recht.
Voor alle klachten met betrekking tot een bestelling dient de consument zich in eerste instantie te wenden tot Blancheporte CIVAD. Dit kan schriftelijk op het volgende adres: Blancheporte - PB 30100 - 7700 MOESKROEN of telefonisch op nr. 069/48.01.47 of via het contactformulier.