Ontmoeting met Oelwein, onze gastontwerpster deze Lente-Zomer

  • Louise, Mode redactie
  • 22 januari 2020 Louise, Mode redactie

Oelwein x
Blancheporte

In de aanloop naar dit nieuwe seizoen hadden we het grote genoegen om de handen in elkaar te slaan met Séverine Monsonégo, talentvol ontwerpster en brein achter het merk Oelwein. Onze wens? Een kleurrijke, pittige en moderne capsulecollectie creëren die onze beide werelden samenbrengt. Ontmoeting met Séverine en haar merk, Oelwein…

Blancheporte capsulecollectie

Wie gaat schuil achter Oelwein?

Mijn naam is Séverine en ik ben een Parijse uitgeweken naar Zweden. Ik hou mij nu vooral bezig met illustreren. Nadat ik mijn diploma Decoratieve Kunst had behaald, heb ik eerst gewerkt als artistiek directrice bij een agentschap en daarna bij Sonia Rykiel. Na enkele jaren heb ik beslist om freelancer te worden, om onafhankelijker en creatief vrijer te worden.

Cocreaties dames, heren, huislinnen

Kan je ons iets meer vertellen over je merk?

Mijn merk Oelwein zag het licht in 2013 toen ik gebruiksvoorwerpen en decoratie begon te maken op een artisanale manier. Ik had thuis een zeefdrukatelier, het prille begin van het “creatieve ondernemerschap”. Waar ik vooral van hou, is met kleur en grafische ontwerpen een glimlach teweegbrengen, een positieve emotie. Dat is voor mij echt spelen en experimenteren: het komt organisch tot stand aan de hand van mijn nieuwsgierigheid. Tegelijk werk ik ook graag samen met andere merken voor capsulecollecties, zoals deze geweldige collectie die we samen met Blancheporte hebben uitgewerkt!

Vanwaar de naam “Oelwein”?

Het is de meisjesnaam van mijn grootmoeder aan moeders kant. Dit project lag me nauw aan het hart en ik voelde de behoefte om het een plaats te geven in mijn verhaal, om het stevige wortels te geven. Het is beetje bij beetje mijn pseudoniem geworden, waardoor ik mijn werk en privéleven gescheiden kan houden.

Blancheporte capsulecollectie

Hoe is je passie voor grafische ontwerpen en kleur ontstaan?

Dat is heel vroeg begonnen: ik herinner me perfect de motieven en kleuren van sommige kledingstukken die ik droeg toen ik klein was en waarvoor ik een echte passie had! Ook nu nog kan een kleur me gelukkig maken, me in vervoering brengen en heel wat emoties opwekken. Dat is wat ik probeer door te geven in mijn werk.

Kan je ons iets vertellen over je nieuwe thuisland?

Ik woon in het zuiden van Zweden, in Malmö, een erg kosmopolitische stad. Ik hou hier van de prachtige natuur en de rust. Geen getoeter, geen stress, veel respect in het openbaar. We genieten van het kleinste zonnestraaltje, zelfs tijdens de winter, om met de fiets, een thermos koffie en een picknick op pad te gaan.

Kleurrijke, pittige, moderne collectie
Collectie dames, heren, huislinnen

Hoe reageerde je op ons voorstel tot cocreatie?

Ik was eerst verrast en natuurlijk ook nieuwsgierig. Ik hield meteen van de toon van jullie e-mail, jullie enthousiasme. Het gaf me zin om het merk te herontdekken en jullie te ontmoeten. En ik heb kennis gemaakt met een fantastisch, toegewijd, vrolijk team dat mijn wereld helemaal snapte. We hebben een globale collectie uitgestippeld met pret-à-porter voor dames en heren en ook huislinnen.

Het was boeiend om al die verschillende partijen te ontmoeten: de afdeling collectiecreatie, stylisme, communicatie, marketing… om samen alle aspecten van het project te overlopen. Alles verliep heel vlot en de dag was veel te snel om!

Motif

Hoe ben je te werk gegaan?

Het Blancheporte team heeft me daarin heel vrij gelaten. Voor deze samenwerking ben ik begonnen met schrijven. Ik had zin in een collectie die de heerlijke sfeer van een ochtend met het hele gezin weerspiegelt, de overweldigende liefde, het leven. Het gaf me zin in sinaasappelen, kersen, vakantie, kleur! Een door de zon verbleekte koraalkleur, pittig oranje, zachtroze, rood dat een instant boost geeft, klassiek marineblauw of het chiné grijs van die sweater die we zo graag dragen… En dan heb ik al die ideeën visueel uitgewerkt, eerst met schetsen die ik daarna heb verfijnd om er prints te kunnen van maken.

Hoe was het om te moeten wachten tot je deze fantastische collectie met eigen ogen kon zien?

Ik was zo ongeduldig en ik wilde alles dragen! Ik ontdekte de prototypes terwijl ze werden ontwikkeld en het was precies wat we ons samen hadden voorgesteld: de ontmoeting van Blancheporte en mijn universum, een vrolijke en kleurrijke verzameling.

T-shirt met motieven
Deze artikelen zijn ook interessant voor u
Must-read! Hoe bereid je je voor op de zomeruitverkoop?
Must-read! Hoe bereid je je voor op de zomeruitverkoop?

Hoe bereid je je voor op de zomeruitverkoop?

Daar gaan we!!! Vanaf 1 juli slaat de soldengekte opnieuw toe in België en op uw favoriete site. Damesmode, herenmode, lingerie, woning, schoenen, accessoires… Alle rubrieken doen mee met de Solden en zomerpromoties: de nieuwigheden onder de kleding...

Meer lezen...
Must-read! Welk badpak of bikini kiezen na een borstoperatie?
Must-read! Welk badpak of bikini kiezen na een borstoperatie?

Welk badpak of bikini kiezen na een borstoperatie?

Na een borstoperatie of mastectomie vereist het lichaam nieuwe aandachtspunten. Als u gaat zwemmen, voor medische redenen of gewoon voor het plezier, is de keuze van uw badpak of bikini belangrijk in uw genezingsproces en om de herstellende huid te b...

Meer lezen...
Must-read! Hoe een sjaaltje te dragen in stijl?
Must-read! Hoe een sjaaltje te dragen in stijl?

Hoe een sjaaltje te dragen in stijl?

We gaan elke dag op zoek naar nieuwe manieren om meer verantwoorde mode te ontwerpen. We zijn dan ook heel trots om u deze collectie katoenen sjaaltjes, vervaardigd in het Franse Roubaix (Hauts-de-France), voor te stellen. De productie gebeurt gaande...

Meer lezen...
Must-read! Roze oktober: allemaal samen tegen borstkanker
Must-read! Roze oktober: allemaal samen tegen borstkanker

Roze oktober: allemaal samen tegen borstkanker

Borstkanker is een onderwerp dat ons het hele jaar bezighoudt, maar oktober is de gelegenheid om wat dieper in te gaan op de acties die worden georganiseerd en om het belang van screening onder de aandacht te brengen. Sinds 2 jaar werken we same...

Meer lezen...